En ressourceplads i Nordfyns Kommune er en plads i et almindeligt dagtilbud, der retter sig mod børn med almenpædagogiske behov, men med særlige behov og udfordringer. Ressourcepladserne er placeret i Børnehuset Græshoppen i Lunde, som udover ressourcepladserne er normeret til 50 børn.
Ressourcepladser i Græshoppen
Vi er normeret til 30 børn, i alderen fra 2,10 år, til de skal starte i skole. Vi har børn der kommer fra nærmiljøet, men også børn der kommer længere væk fra.
Vi voksne er børnenes tryghedsbase, i den store verden der skal udfordres. Vi prioriterer den tætte relation, og at være nærværende, for at skabe de bedste rammer for børnenes trivsel og læring. Vi er tydelige voksne, som børnene ved de kan regne med.
Et inspirerende læringsmiljø, hvor tryghed, omsorg og legerelationer prioriteres, er fundamentet for børnenes læring og trivsel.
Formål
Jeres barn er blevet tilbudt en ressourceplads. En ressourceplads i Nordfyns Kommune er en plads i et almindeligt dagtilbud, der retter sig både mod børn med almenpædagogiske behov, men med særlige behov og udfordringer. motoriske udfordringer eller vanskeligheder i det sociale sammenspil. Jeres barn vil være kendt af alle voksne i dagtilbuddet, og vil, når det er muligt, være en del af fællesskabet. Hvis jeres barn får behov for at trække sig fra fællesskabet, vil der være mulighed for det i selskab med en voksen. Ressourcepladser i Nordfyns Kommune oprettes efter Dagtilbudsloven § 4, stk. 2. Paragraffen tilsiger, at Kommunalbestyrelsen skal sikre, at børn og unge under 18 år, der har behov for støtte i et dag-, fritids- eller klubtilbud m.v. for at kunne trives og udvikle sig, tilbydes en sådan støtte i tilbuddet.
Dagligdagen
De fleste af os udvikler os bedst i en forudsigelig og genkendelig hverdag – således også vores børn. Vi har derfor fokus på organisering og indretning af ”Det optimale læringsrum”. Det viser sig ved forudsigelighed, genkendelighed, synlige rammer, sammenhæng og kontinuitet i det pædagogiske arbejde. Helt konkret betyder det en genkendelig daglig rytme og på forhånd kendte aftaler for børnene – selvfølgelig med plads til overraskelser. Barnet vil dagligt indgå i en mindre børnegruppe på 6-8 børn. Det pædagogiske fokus vil primært være på kommunikation, relationer, sociale færdigheder, fælles opmærksomhed, turtagning og leg.
Samarbejde
Med afsæt i barnets kompetencer udarbejdes en handleplan med læringsmål og tiltag, som skal iværksættes for at understøtte barnets trivsel og udvikling. Dette sker i et tæt forældresamarbejde. Der afholdes løbende statusmøder/ handleplansmøder for at sikre optimal trivsel og udvikling for barnet.
Ud over forældrene deltager følgende fagpersoner:
- Ressourcepædagog fra børnehuset
- Distriktspædagog
- Relevante fagpersoner fra kommunens tværfaglige team fra ”Center for læring” -f.eks. psykolog, specialpædagog, sprogpædagog, ergoterapeut og fysioterapeut.
Målet med ressourcepladser er:
- at etablere et samarbejde med jer forældre omkring jeres barns trivsel, sundhed, læring og udvikling, herunder deres sprog og kommunikative evner.
- at sikre, at børn med særlige behov indgår i Børnehusets hverdagsliv og fællesskaber ligeværdigt med andre børn i Børnehuset.
- at etablere et børnemiljø, der fremmer børnenes trivsel, sundhed, udvikling og læring.
- at børnene indgår i et socialt fællesskab med andre og etablerer venskaber.
- at børn med særlige behov får udfordringer, der understøtter deres selvværd, udvikling og læring.
- at samarbejde med skolen om at sikre en god overgang fra daginstitution til skole.
- at lære alle børn i børnehuset at holde af menneskers mangfoldighed, forskellighed og at give plads til andres behov og ønsker.
- at styrke barnets muligheder for at indgå i et almindeligt dagtilbud.
Børn lærer af hinanden og i særdeleshed af hinandens forskelligheder. Vi har derfor fokus på at skabe en hverdag og nogle pædagogiske rammer, der fremmer deltagelse, læring og trivsel for alle børn.
Vi starter hver dag fælles på Billestuen, og efterhånden som der kommer flere børn fordeler børn og voksne sig i huset, efter hvad børnene vil lege og hvem de vil lege med.
Vi tilbyder morgenmad indtil klokken ca. 7. På Billestuen er der forholdsvis roligt og børnene kan fordybe sig i leg med de andre børn og med de voksne.
Har man brug for at bruge energi, er der rig mulighed for det i gymnastiksalen og stjerne/danse/dukkekrog-rummet og udenfor.
Inden frokost holder vi samling, og her er børnene delt op efter alder, for bedst muligt at tilgodese deres behov.
De ældste “Sommerfuglene” spiser ovenpå De yngste “Billerne” spiser på Billestuen.
Om formiddagen, i løbet af ugen, inddeler vi børnene i forskellige læringsgrupper, bl.a. med afsæt i de pædagogiske læreplaner.
I kan følge med i aktiviteterne på tavlen på Billestuen.
De dage vi har planlagte aktiviteter, opfordrer vi til at børnene kommer senest 9.30, for at kunne være med fra starten. Ellers har vi ingen faste tidspunkter børnene skal være her på.
Fokus på sproget
I dagligdagen har vi meget fokus på børnenes sprogdannelse. For at hjælpe børnene med sproglige udfordringer, har vi desuden sproggrupper hvor børnene sammen med andre børn, laver sproglege, som styrker deres sprog. Vi laver sprogtest når barnet er lidt over 3 år, og igen senere, hvis der er behov.
Udeleg
Vi er ude hver dag, og vi har en inspirerende legeplads der pirrer nysgerrigheden, og et nærområde som også byder på udfordringer. Vi har desuden en ladcykel, som kan bringe os til nye eventyr
Samarbejde med jer forældre
gennem gensidig tillid og åbenhed, kan vi sammen skabe gode forudsætninger for jeres barns trivsel og udvikling. Vi skal inspirere hinanden til at gøre “mere af det der virker”. Vi vægter højt at fortælle om, hvordan jeres barns dag har været, når I kommer og henter. Den daglige dialog er vigtig, og har I brug for en uforstyrret samtale med os, finder vi tid til det.
Når barnet har gået i børnehave ca. 3 mdr., tilbyder vi en forældresamtale. Alle forældre tilbydes desuden en forældresamtale hvert efterår, med henblik på hvad vi skal have fokus på fremadrettet. I er som forældre velkommen til at aftale en dag hvor I er med i børnehave hele dagen, for at få en større indsigt i jeres barns dagligdag.
Aflevering og afhentning
Når I kommer om morgenen er det vigtigt at I siger godmorgen til de voksne, og når I henter, er det vigtig at sige farvel. Den personlige kontakt er vigtig. Vi har en skærm hængende i gangen, hvor I skal trykke jeres barn ind når I kommer, og ud når I henter jeres barn.