Bestyrelsen 2025-2027 i dagtilbudsdistrikt Sletten

Simon Mariager Lauridsen

Formand - valgt til 2026

Elmevej 19, 5450 Otterup
Tlf. 61102040
Simion0507@hotmail.com

Anne Kruse

Næstformand - Valgt til 2027

Lunde Bygade 81, 5450 Otterup
Tlf. 60229863
Krusea8@gmail.com

Lizzi Irene Jensen

Bestyrelsesmedlem - valgt til 2026

Mette Maries vej 25, 5450 Otterup
Tlf. 23247326
Li_je@hotmail.com

Trine Simonsen

Bestyrelsesmedlem - valgt til 2026

Mette Maries vej 9, 5450 Otterup
Tlf. 42660730
Simonsen.otterup@gmail.com                                                             

Jeanette Kjær Højmark

Bestyrelsesmedlem - valgt til 2027

Højrup Mosevej 10, 5450 Otterup
Tlf. 28693790
jhm171084@gmail.com

Jacob Glyngby Dalgaard

Suppleant - valgt til 2026

Bøgevej 66, 5450 Otterup
Tlf. 27849062
jacob.dalgaard@live.dk

Susan Nielsen

Bestyrelsesmedlem - valgt til 2027

Stenløkkevej 12a, 5450 Otterup
Tlf. 228350438
susannielsen2005@yahoo.dk

Lasse Hindse Christiansen

Medarbejder repræsentant - valgt til 2026

Rensdyrløkken 157, 5210 Odense NV  
Tlf. 28263577
lachri@nordfynskommune.dk

Dorthe Nymann

Medarbejder repræsentant - valgt til 2027

Agerhønevænget 6B, Kirkendrup, 5270 Odense N  
Tlf. 41581099
donth@nordfynskommune.dk

Joan Grill Jensen

Suppleant - valgt til 2026

Gl. Skolevej 3, Uggerslev, 5450 Otterup
Tlf. 20518332
jogje@nordfynskommune.dk

Ulla Windfeld-Lund

Sekretær

Dagtilbud Distrikt Sletten
Tlf. 26744460
uwl@nordfynskommune.dk

Bestyrelsesreferater 2025

Referat bestyrelsesmøde april

 

Bestyrelsesmøde d. 23/4-25 kl. 19-21.30 i børnehuset Mini-Max

 

 

 

 

Der tages portrætbilleder af bestyrelsesmedlemmerne. Tavshedserklæringer underskrives

Billeder lægges på hjemmesiden. Tavshedserklæringer opbevares i fortrolige dokumenter

Godkendelse af dagsorden og godkendelse af referat

Godkendt

 

Punkt til orientering:        

Emne: Økonomi og Rammevilkår

Hvorfor: Bestyrelsen skal præsenteres for økonomien og rammevilkårene for at drive et dagtilbudsdistrikt, således at bestyrelsen får indsigt. Særligt aktivitetspengene til børnene er væsentligt at få indsigt i, idet det er her bestyrelsen har indflydelse på hvordan pengene bruges

Økonomisk tildelingsmodel er gennemgået

 

Punkt til drøftelse:

Emne: Økonomiske prioriteringer

 

Hvorfor: Bestyrelsen har indflydelse på hvordan aktivitetskronerne til børnene bruges.

Ulla redegør for budgetoverførsel fra 24 og hvilke prioriteringer der behov for at bruge penge på.

Bestyrelsen er enige om at aktivitetspenge skal tildeles, så alle distriktets børn får glæde af de tilbud der ex. er i lokalmiljøet og som vil kræve buskørsel.

Ture til brandstation, bibliotek eller ture så børnene får oplevelser uden for dagtilbuddet.

Der prioriteres penge til samarbejdet med Musikskolen, så alle børn får et musikforløb en gang om året.

Budgetoverførslen på 1,3 mill. bliver brugt til maling af stuer/rum, indkøb af møbler og legepladser, herunder indkøb af nye legeredskaber og etablering af overdækning i to af vores børnehuse.

 

Punkt til drøftelse:

 

Emne: Dagpleje vs. Private børnepasse

 

Hvorfor: Dagtilbudsdistrikt Sletten udgør 21 kommunale dagplejere og ca. 11 private børnepassere. Grundlæggende respekteres forældres frie valg, hvad enten der vælges vuggestue, kommunal dagpleje eller privat børnepasser. Vi er imidlertid nysgerrige på, hvorfor markedet for private børnepassere er stødt stigende.

Vi har et ønske om at flere forældre vælger de kommunale tilbud til, idet overgangsarbejde, tidlig indsatser m.m. har betydning for hvornår vi får børnene.

Bestyrelsen skal tage stilling til om vi kan eller skal gøre noget.

Bestyrelsen kommer med følgende inputs:

 

- Der er behov for at kigge på, hvornår forældre får tilbudt plads i dagplejen. Forældre har behov for, i god tid, at få styr på pasningen efter endt barsel.

- Forældre mangler synlighed i forhold til hvilke dagplejere der har ledige pladser og hvornår.

- Gæstepasning er en udfordring. Der bør kigges på gæstehus i forbindelse med bygning af nyt børnehus.

- Gode historier og promovering af vores dagpleje gennem sociale medier og på Nordfyns kommunes hjemmeside.  Evt. udarbejde en pamflet, som kan ligge ved lægerne.

- Dagplejere har gode rammer og tænker i gode overgange

- Samarbejde med de tværfaglige medarbejder i vores distrikt er et stort plus.

- Fokus på overgangsarbejde og tidlig indsats er vigtig at få fortalt.

- Forslag om præsentationsvideo i forhold til den kommunale dagpleje (evt. kontakt til kommunens branding og bosætningskonsulent.

- Tættere samarbejde med sundhedsplejen, som har den første kontakt til familien.

- Investering af skilte hjemme ved hver enkelt dagplejer a la dem der er ved dagplejen i det tidligere Kystskole distrikt.

- Korte forælde evalueringer ex. når barnet stopper ved dagpleje, til hjemmesiden.

 

Ulla snakker med ledelsesteamet i forhold til indsatsområder, som kan gøre den kommunale dagpleje mere attraktiv

 

Punkt til drøftelse:

 

 

Emne: Koordineret pasning https://www.nordfynskommune.dk/borger/skole-og-dagtilbud/generelt-om-dagtilbud-i-nordfyns-kommune/

Hvorfor: Der har været en forældre henvendelse fra forældre, som er utilfreds med manglende koordinering mellem dagtilbud og skole i forhold til placeringen af den koordinerede pasning. Der opleves transportudfordringer hvis eks. forældre skal aflevere på Krogsbølle skole og i børnehuset Mini-Max efterfølgende. Ulla har talt med Brian skoleleder om muligheden for i højere grad at koordinere, så udfordringerne for vores familier minimeres.

Der kan være en udfordring med, at der over året er mange uger med koordinerede pasninger.

Bestyrelsen skal forholde sig til problemstillingerne og tage stilling til om vi kan gøre noget.

Der er ikke umiddelbar mulighed for at koordinere med Sletten skole, idet de prioriterer at holde deres skole åbne på skift.

Grundet antallet af børn som er en del af de koordinerede pasningsuger, er Mini-Max det bedste bud på, hvor den koordinerede pasning kan foregå.

Der vil blive foretaget vurderinger af, hvorvidt vi skal holde flere børnehuse åbne i ugerne med koordineret pasning, antallet af tilmeldte børn spiller ind på beslutningen.

Der er generel enighed om at børnehusene i Otterup midtby er de bedst egnede i forhold til transporten for forældre.

Bestyrelsen nævner de mange uger med koordineret pasning, som en udfordring i forhold til den ferie forældre har til rådighed. Ulla drøfter sagen med administrationen.

 

Orienteringspunkter:

 

- Dialogmøde med politikerne.
Kendte temaer, hvor bestyrelsen er klædt på til drøftelser kan kvalificere snakken med politikerne

- Status økonomi
God økonomi, særligt som følge af den store budgetoverførsel

- Status børnetal
Få ledige børnehavepladser. Der kommer flere 0-2 årige til sidst på året

- Ansættelser/afskedigelser. Proces overtallige/undertallige Vi går i gang med ansættelsesprocesser i forhold til vuggestuen i Mini-Max og Skovtroldene. Susan, Trine, Jacob og Simon stiller sig til rådighed i ansættelsesudvalgene

- Opfordring om mail med dagsordenpunkter

- Mail korrespondancer, svar til alle

- Styrelsesvedtægter i høring
Høringsperiode starter 30/4 til og med d. 28/5. Ulla inviterer til ekstra bestyrelsesmøde i Græshoppen d. 14/5 kl. 19-20

 

Evt.

 

Emne: Behovet for en rundtur i distriktet

Hvorfor: Der har tidligere været planlagt en rundtur i distriktet for at se de enkelte dagtilbud. Turen blev aflyst grundet mange afbud. Bestyrelsen skal tage stilling til, hvorvidt der er et ønske om at vi får planlagt en ny besøgs runde.

Bestyrelsen vurderer at det er tilstrækkeligt at møderne afvikles i de forskellige børnehuse og at der ved møderne sættes tid af til en rundvisning.

 

Bestyrelsesreferater 2024

Bestyrelsesreferater 2023